Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (12)

KU Leuven (12)

Thomas More Mechelen (12)

UCLL (12)

UHasselt (12)

KBR (11)

Odisee (11)

AP (10)

Hogeschool West-Vlaanderen (10)

KDG (10)

More...

Resource type

book (12)


Language

Dutch (12)


Year
From To Submit

2018 (1)

2015 (1)

2012 (2)

2009 (1)

2008 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Inrichten van een school : binnen en buiten
Authors: ---
ISBN: 9053508139 Year: 2001 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Zich goed voelen in de klas, in de andere ruimten die deel uitmaken van het schoolgebouw, maar ook in de onmiddellijke omgeving ervan, is een basisvoorwaarde voor het goed functioneren van kinderen op school. Dit boek is een pleidooi voor initiatieven die de school, de klas, de leefgroep een veilige geborgenheid geven voor kinderen, die er zovele jaren doorbrengen. Onze huiskamers kunnen hiervoor model staan. Maar anderzijds moet de klas ook in efficiënt ingerichte werkruimten voorzien. Voor dit alles reikt dit boek ideeën aan. Het laat zien hoe van klas- en andere 'lokalen' een aangename ruimte wordt gemaakt, waarin kinderen gedijen.


Book
Starten met studeren : ingrediënten voor je studieaanpak in het hoger onderwijs
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789057181863 905718186X Year: 2012 Publisher: Antwerpen UPA (University Press Antwerp)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Studeren aan het hoger onderwijs is voor vele studenten een uitdaging. Hoe begin je aan zo'n grote cursus? Hoe plan je alles in? Hoe bereid je je best voor op de examens? Het vergt een andere strategie dan in het secundair onderwijs en het is niet altijd gemakkelijk om een eigen studiemethode te vinden.In Starten met studeren ga je aan de hand van concrete oefeningen na welke stappen je kan zetten om je studieaanpak te verbeteren. Het is in eerste instantie bedoeld voor individueel gebruik door studenten van het hoger onderwijs. Daarnaast kan het ook ondersteuning bieden bij studentenbegeleiding.Het werkboek werd samengesteld door studentenpsychologen van de Dienst voor Studieadvies en Studentenbegeleiding van de Universiteit Antwerpen. Het is een werkboek uit de praktijk, voor de praktijk. Inspirerende tips en tricks om zelf aan de slag te gaan met verschillende aspecten van het studeren.


Book
Relaxed voor de klas : van stimuleren tot corrigeren
Author:
ISBN: 9789401447126 Year: 2018 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe bouw je een goede band op met je leerlingen?Hoe ga je om met storend gedrag in de klas?Hoe kun je ontspannen lesgeven?Het is niet gemakkelijk om als leerkracht het hoofd altijd koel te houden en in elke situatie de juiste beslissing te nemen. Soms neemt de spanning en chaos in de klas toe en raak je als leerkracht geïrriteerd of overweldigd.Relaxed voor de klas reikt een vijfdelig model aan waarmee je moeilijke situaties kunt aanpakken. De vijf bouwstenen - vertrouwen, observeren, installeren, stimuleren en corrigeren - leren je spanning detecteren, vermijden of verminderen. Zo breng je een positieve dynamiek tot stand in de klas.Aan de hand van anekdotes, opdrachten en speelse illustraties reikt dit boek handvatten aan voor herkenbare problemen. Of je nu pas in het vak staat of een doorwinterde leerkracht bent: met deze handige tips en een flinke scheut passie kun je de leerkracht zijn die je leerlingen verdienen.(Bron: www.lannoo.be)


Book
Competent : een algemene didactiek in 101 lemma's
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789030651918 Year: 2009 Publisher: Wommelgem Van In

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als leraar of mentor moet u vandaag de dag alsmaar meer rollen vervullen. Uw inhoudelijke expertise volstaat niet meer. U moet ook weten hoe u fungeert als begeleider, opvoeder, lid van het schoolteam, lid van de onderwijsgemeenschap, partner van de ouders, partner van externen, cultuurparticipant, organisator, innovator en noem maar op. Ziet u ook door de bomen het bos niet meer? Geen nood. Competent biedt u in 101 praktische lemma's alle tips en tricks om snel de juiste competenties te verwerven en op de hoogte te blijven van de laatste didactische vernieuwingen


Book
Een persoonlijke denk- en leerstijl : handleiding voor leerkrachten, begeleiders en ouders
Author:
ISBN: 9033448106 Year: 2006 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Elke mens heeft een eigen leerstijl. De ene verwerkt informatie het beste langs het auditieve kanaal, de andere is meer visueel aangelegd. De manier waarop je gegevens opneemt, verwerkt en inprent, kent een organische oorsprong in de werking van beide hersenhelften. Wie linkerhemisferisch beter functioneert, zal kiezen voor een talige verwerking met kernwoorden en samenvattingen. Wie een rechterhemisferische voorkeur heeft, zal liever werken met een schematische voorstelling. Natuurlijk zal de aard van de gegevens medebepalend zijn voor de keuze van de verwerking. Kinderen die bezig zijn met het verwerven van een studiemethode, ondervinden vaak problemen bij de keuze van een leerstijl die tegelijk overeenkomt met hun eigen persoonlijke voorkeur en met de soort leerstof. Ook ouders en leerkrachten maken vaak dat onderscheid niet en begrijpen dus de keuze van de kinderen niet. Na een jarenlange ervaring in het begeleiden van kinderen bij hun zoektocht naar een aangepaste denk- en leerstijl en het toepassen ervan op hun eigen schoolwerk, heeft de auteur haar visie en werkwijze neergeschreven in dit boek. De vier fasen van de zelfinstructiemethode van Meichenbaum dienen als basis bij het oplossen van taken en toetsen en bij het verwerken van leerstof. Zowel de leerkracht in de klas als de ouders thuis zullen voldoende achtergrond, tips en oefenmateriaal vinden om zelf ook kinderen te kunnen ondersteunen bij het verwerven van een goede studie- en denkmethode. Het boek is geschreven voor leerkrachten, ouders, begeleiders en therapeuten en is hoofdzakelijk bedoeld voor het werken met kinderen tussen 10 en 14 jaar.


Book
Leren en onderwijzen : inleiding tot de algemene didactiek
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789033489679 Year: 2012 Publisher: Leuven/Den Haag Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'Leren en onderwijzen' is een integrale methode algemene didactiek. Sinds de vijfde herziene editie (2006) deden zich in het onderzoeks- en onderwijsveld verschuivingen voor die het noodzakelijk maakten een aantal hoofdstukken te herschrijven en up-to-date te brengen. Maar ook de sterk wijzigende maatschappelijke context en technologische evolutie waarin het onderwijs zich bevindt, maakt dat een aantal vernieuwingen zich opdrong. Deze herziene editie sluit aan bij de basiscompetenties en de beroepsprofielen van het lerarenberoep. Het biedt ook de mogelijkheid een aantal belangrijke basiscompetenties te behalen om later uiteindelijk het gewenste beroepsprofiel te bereiken


Book
Pubers in de klas : hoe blijf je hen de baas ?
Author:
ISBN: 9033443619 Year: 1999 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'De klas in de hand' (Acco, 1996) voorzag al in een aantal hulpmiddelen en methoden om tucht en leiding te houden in de klas, ingebed in een totaalvisie op de taak van de leraar. Trainingen en gesprekken met leraren leerden de auteur dat een verdere uitdieping van deze problematiek zeer welkom was. Van Mossevelde ging daarom op zoek naar andere mogelijkheden om tucht te houden, om klas en leerlingen te leiden. In de dagelijkse lespraktijk valt immers op dat dit relationeel aspect van lesgeven meestal intuïtief wordt aangepakt en al vlug wordt afgedaan met de vraag 'hoe kan je het meest effectief straffen?'. In PUBERS IN DE KLAS wordt duidelijk dat humor brengen in de klas en verrassingseffecten inbouwen positieve stimulansen zijn om tot een goede sfeer in de klas te komen. Bovendien blijken de in dit boek behandelde topics universeel te zijn en zelfs van toepassing in levensgevaarlijke situaties. Zo erg is het met onze klassen wel niet gesteld, maar vele leraren hebben toch dagelijks het gevoel met hun leerlingen te moeten strijden om de leiding in de klas. Daarnaast ervaren ze ook dat de methoden die het vroeger goed deden, niet langer opgaan voor de leerlingen van vandaag. Dit boek handelt over relationele inzichten en een werkbare benadering ervan voor dagelijks gebruik in de klas. De verworvenheden van gedrags- en communicatietheorieën, systeemdenken, de nieuwe benaderingen van de emotionele intelligentie en neurolinguïstische programmering (NLP) bieden de leraar kansen op een nieuwe kijk én tot anders handelen. Immers, lezen en denken zijn maar zinvol als je gedrag in de klas erdoor verandert. De praktijk blijft dan ook nog steeds dé toetssteen en barometer. Dit boek gaat over de relatie leraar-leerling. Het is een pedagogisch boek dat probeert duidelijk te maken hoe naast vakkennis voor de leraar het ook noodzakelijk voor hem is de leerlingen aan te kunnen. Het gaat met name om leraren in het voortgezet onderwijs. Van groot belang is het pedagogisch kl

Keywords

Gedragsstoornissen --- Leerlingbegeleiding --- Orde houden --- Secundair onderwijs. --- Onderwijs. --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactics --- klassfeer --- puberteit --- Initial didactic situation --- Personality development --- moeilijk opvoedbare kinderen --- 159.922.736.4 --- #gsdbP --- belonen en straffen --- gezag --- klasmanagement --- pubers --- secundair onderwijs --- straffen --- tucht --- 373 --- Eddy van Mossevelde --- didactiek --- lerarenopleiding --- pedagogie --- 481.7 --- Belonen --- Communicatie --- Emotionele intelligentie --- Interactie --- Klaslokalen --- Leerkrachten --- Leerlingen --- Lichaamstaal --- Onderwijzen --- Pubers --- Schoolreglementen --- Sociale vaardigheden --- Straffen --- Tuchtproblemen --- 484.22 --- omgang leerkracht-leerling (ler) --- 443 --- 484.23 --- Pedagogie : pubers --- orde houden --- 691 --- Klassenmanagement --- leerlingen --- Pedagogie ; methodiek --- 159.922.736.4 Psychologie van de puberteit --- Psychologie van de puberteit --- De leraar en zijn opleiding --- Pedagogie en didactiek --- 371.21 --- onderwijsstijlen --- 454.22 --- onderwijsstijlen, beloningen, omgang leerkracht-leerling, straffen --- #PBIB:+110.61 --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Pedagogie --- Klasorganisatie --- Leerlingenbegeleiding --- Lesgeven --- Orde --- Schoolreglement --- Tucht --- Onderwijs : Didactiek : Secundair onderwijs : Algemeen --- Onderwijsstijlen --- onderwijspsychologie --- Didactiek --- Secundair onderwijs --- Didactische werkvormen --- didactiek. --- onderwijsstijlen. --- pubers. --- secundair onderwijs. --- Onderwijsstijlen, beloningen, omgang leerkracht-leerling, straffen. --- ordeproblemen (onderwijs) --- Puber --- Didactische werkvorm --- Primary education --- Secondary education


Book
Werk & wereld in de weegschaal : confronterende visies op onderzoek en samenleving
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789020974201 Year: 2007 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onze maatschappij verandert razendsnel. Maar nemen we voldoende tijd om stil te staan bij deze veranderingen? Om ze in kaart te brengen? Om ze te interpreteren? Denken we maar aan de beperkte maar wezenlijke ruimte om een eigen nationaal sociaal-economisch beleid te voeren in een globaliserende wereld. Of aan de hindernissen om kortgeschoolden op de arbeidsmarkt te krijgen en te houden. Hoe zullen we onze solidariteit organiseren in 2050 als er meer dan een miljoen 65-plussers bijkomen? Hoe kunnen we een duurzaam milieubeleid ontwikkelen? Onderzoekers die dicht staan bij de wereld van het beleid, van de economie en van het middenveld helpen om de reflecties over deze evoluties in onze samenleving met gegevens en analyses te voeden en te verfijnen. Beleidsinstanties en maatschappelijke actoren reageren hierop. Ook zij zijn 'denkende spelers' die continu kennis produceren en absorberen. Onderzoek doen, gegevens interpreteren, onderzoeksresultaten gebruiken is echter geen neutrale bezigheid. Dit levert een boek op met meer dan dertig confronterende visies over werk en wereld, en zeker over de toekomst. Met o.a. volgende bijdragen: "Death Valley of Golden Gate? Uitdagingen van de transitionele arbeidsmarkt voor de kansengroepen" (Fons Leroy, Francis Holderbeke & Geert Degraeve); "Empowerment in de zorg. Krachten en kwetsbaarheden" (Tine Van Regenmortel); "Meer dan gewenst? De impact van internationale migratie op de verschillende beleidsdomeinen" (Johan Wets); "Gelijke onderwijskansen en autonomie van scholen: een onmogelijk huwelijk?" (Jacques Perquy); "Wereldbreed leren. Educatie in het tijdperk van de globalisering" (Ides Nicaise, Joost Bollens & Katleen De Rick).

Keywords

Sociologie --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- Samenleving --- Arbeid (werken) --- Overheid --- Werkgelegenheid --- Maatschappelijke ontwikkeling --- Economische politiek --- Sociale economie --- Sociaal beleid --- Evolutie --- Onderzoek (wetenschap) --- Research --- Sociaal beleid. --- Sociale economie. --- Social aspects. --- #KVHB:Arbeidsmarkt --- #KVHB:Personeelsbeleid --- 203 --- 330.2 --- 331.31 --- 332.691 --- AA / International- internationaal --- 331 --- 651 Maatschappij. Algemeen --- arbeid, motivatie --- arbeidsmarkt --- arbeid, veiligheid --- bedrijven, management --- duurzame ontwikkeling --- economische politiek --- gelijke kansenbeleid --- huisvestingsbeleid --- human resources management --- KMO's --- maatschappelijke vraagstukken --- milieubeleid --- ondernemingen, medezeggenschap --- onderwijs --- overheidsbedrijven --- recht, arbeid --- research & development --- sociale partners --- volwasseneneducatie --- werkgelegenheid --- zorgverlening --- ACW --- arbeidsrecht --- arbeidsveiligheid --- empowerment --- migratie --- milieuvraagstukken --- ontwikkelingssamenwerking --- S2007760.JPG --- sociaal onderzoek --- sociale politiek --- solidariteit --- verenigingsleven --- verzorgingsstaat --- welzijnsbeleid --- 351 --- maatschappij --- sociaal beleid --- Academic collection --- #SBIB:316.334.2A10 --- #SBIB:316.334.2A300 --- 001 --- 301.188.0 --- 304 --- 331.4 --- 331.5 --- 338.2 --- #KVHB:Arbeids- en organisatiepsychologie --- 331 Arbeid. Labour economics. Arbeidseconomie --- Arbeid. Labour economics. Arbeidseconomie --- Science --- Science research --- Scientific research --- Information services --- Learning and scholarship --- Methodology --- Research teams --- Social aspects --- Sociografie. Algemene beschrijving van de gemeenschappen (Sociologie) --- Economische analyse en research. Theorie van de informatie --- Economisch beleid --- Evolutie van de arbeidsmarkt --- 331.6 --- 348 --- 331.82 --- 338.97 --- 711 --- 325 --- 504 --- 371 --- 327 --- 301.08 --- 301.18 --- 361.01 --- Economische orde en politiek --- Arbeids-, bedrijfs- en economische sociologie: algemeen --- Arbeidssociologie: arbeidsmarkt en werkloosheid: algemeen --- Wetenschap --- Sociologie van de arbeid --- Arbeidsmarkt. Werkgelegenheid --- Arbeidseconomie --- Economische politiek en planning (alg.) --- Sociology of work --- Social policy --- Labour economics --- Economic policy and planning (general) --- maatschappelijk welzijn --- personeelsmanagement --- sociologie


Book
Met beginnende leraren op weg naar professionaliteit : studie- en werkboek voor mentoren en schoolteams
Author:
ISBN: 9789030192602 Year: 2008 Volume: *1

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Nieuwste standaardwerk voor mentoren &#13;Praktijkgericht &#13;&#13;Met beginnende leraren op weg naar professionaliteit is het nieuwste standaardwerk voor mentoren. Het reikt praktische handvatten aan voor het mentorschap en het opzetten van programmas voor aanvangsbegeleiding op school. &#13;&#13;Met beginnende leraren op weg naar professionaliteit behandelt onder meer: &#13;&#13;Wat is een mentor en welke modellen van mentorschap zijn er mogelijk? &#13; Het profiel van de goede mentor met talrijke opdrachten &#13; Mentorvaardigheden en competenties &#13; Aspecten die op schoolniveau van belang zijn bij de uitbouw van aanvangsbegeleiding &#13;&#13;De auteur schreef vanuit zijn jarenlange ervaring in de begeleiding van mentoren en aanvangsbegeleiders. Hij verwerkt op een praktijkgerichte wijze een grondige studie van de beschikbare literatuur en onderzoeksrapportering. &#13;&#13;Met beginnende leraren op weg naar professionaliteit is bedoeld voor directeurs, mentoren, aanvangsbegeleiders, stagebegeleiders, nascholers ...&#13;&#13;

Keywords

Leraren --- Lerarenbegeleiding. --- Lerarenopleiding --- Mentors --- Professionalisering. --- Algemeen. --- Leraren. --- Teacher education. Teacher's profession --- schoolteam --- leraren --- Didactic strategies --- begeleidingsmethodieken --- lerarenbegeleiding --- onderwijs --- Teachers --- Training of --- Belgium --- School management and organization --- Handbooks, manuals, etc. --- Education --- beginnende leraren --- coachen --- competenties --- lerarenopleiding --- mentoren --- stagebegeleiding --- 450.7 --- coaching --- leraren hoger onderwijs --- leraren kleuteronderwijs --- leraren lager onderwijs --- mentoring --- 374.14 --- Begeleiding(Coaching) --- Beginnende leraren --- Competenties --- Mentoren --- Opleiding --- Schoolteam (Omgang met collega's) --- Stagebegeleiding --- lerarenopleidingen --- mentoraat --- schoolteams --- 472.7 --- Begeleiding (Coaching) --- Leerkracht-beginperiode --- Lerarenbegeleiding --- Mentor --- Teamwerk --- 472.7 ) De onderwijzer en zijn opleiding --- aanvangsbegeleiding --- lerarenbegeleiding (ler) --- lerarenopleiding (ler) --- mentors (ler) --- mentorschap --- 37.06 --- 371.1 --- 371.2 --- Coaching --- Lerarenopleiding : CVO --- Schoolontwikkeling --- Schoolteam --- opleiding en bijscholing, onderwijsbegeleiding, onderwijswinkels, pedagogisch hoger onderwijs, pedagogische centra, beroep --- verdere opleiding en ontwikkeling van docenten --- Opleiding en bijscholing --- De onderwijzer en zijn opleiding --- departement Algemeen 08 --- onderwijskunde --- Leraren kleuteronderwijs --- Leraren lager onderwijs --- Leraren secundair onderwijs --- Schoolteams --- leerkracht --- leerkrachtenbegeleiding --- leerkrachtenopleiding --- mentoren* --- 371.213 --- 841 --- Pedagogie - didactiek --- Beginnende leraar --- Leraar --- Leraar kleuteronderwijs --- Leraar lager onderwijs --- Leraar secundair onderwijs --- Directie --- 691 --- Pedagogie en didactiek


Book
Didactiek in beweging
Authors: --- --- ---
ISBN: 9030172320 9789030172321 Year: 2000 Publisher: Deurne Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteurs zijn verbonden aan het Departement Pedagogische Wetenschappen van de K.U.Leuven en staan in voor het onderdeel Algemene Didactiek in de verschillende richtingen van de Academische Lerarenopleiding. Ten behoeve van aanstaande, beginnende en ervaren onderwijsgevenden uit het secundair en hogeschoolonderwijs bundelen zij een aantal inzichten uit dit domein rond het concept 'krachtige leeromgeving'. Leren wordt opgevat als een actief en constructief proces en het handelen van de onderwijsgevende is erop gericht dit leerproces adequaat te ondersteunen. (Bron: covertekst)

Keywords

Hoger onderwijs --- Secundair onderwijs --- Didactiek. --- Didactics --- didactiek --- HO (hoger onderwijs) --- Hoger onderwijs ; didactiek --- Secundair onderwijs ; didactiek --- 691 --- 371.3 --- Academic collection --- 454 --- Actief leren --- Constructief leren --- Didactiek --- Didactische werkvormen --- Differentiatie --- Evaluatie --- Klasmanagement --- Leerinhouden --- Lesgeven --- Media --- Studiemotivatie --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Pedagogie en didactiek --- Didactiek; algemeen --- 072295.jpg --- 454 ) Didactiek - algemeen --- actief leren --- constructief leren --- demotivatie --- differentiatie --- evaluatie --- klassenmanagement --- leeromgevingen --- motvatie --- onderwijsgevenden --- oriëntatie --- #gsdbP --- #SBIB:316.334.1O440 --- #SBIB:37H0 --- #KVHB:Didactiek --- 000.1 --- didactische werkvormen --- klasmanagement --- krachtige leeromgeving --- leerinhouden --- motiveren --- 489.4 --- Beginnende leraren --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Leeromgeving --- Leerprocessen --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Beroepskeuze --- Klassenmanagement --- Leerinhoud --- Leerkracht --- Leren-actief --- Leren-constructief --- Motivatie (leerling) --- Onderwijs --- Studiekeuze --- Werkvormen --- Onderwijsgedrag: algemeen --- Pedagogie --- Algemene werken --- "(zie ook: wiskunde (didactiek; s.o.))" --- (zie ook: teleonderwijs) --- 484 --- didactiek (ler) --- onderwijs --- leerprocessen --- departement Lerarenopleiding --- Motivatie --- Leraren --- Didactique Didactiek --- Apprentissage Leerproces --- Contenu (formation) Inhoud (opleiding) --- Evaluation de la formation Training evaluation --- Formateurs Opleiders --- 37.02 --- hoger onderwijs --- secundair onderwijs --- Evaluatie (Beoordeling) --- algemene vraagstukken van didactiek en methode --- (zie ook: Schoolrapporten) --- Didactische werkvorm --- Leraar --- Directie

Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by